Collectie CIRC Atelier

Charles Michels, Rusland 1991

Over de collectie

CIRC Atelier

CIRCART is voortgekomen uit Stichting CIRC Atelier. Deze stichting werd opgericht om een gastatelier voor Russische kunstenaars te beheren, maar richt zich inmiddels volledig op informatieverstrekking over Russische kunst en cultuur.

De stichting beheert tevens een bescheiden collectie kunstwerken van haar oude ateliergasten, en een archief met beeldmateriaal, posters, catalogi, kunstboeken enzovoort, met name over en van Russische kunst uit de jaren ’80 en ’90 van de 20e eeuw. Het bestuur van de stichting wordt gevormd door Lena Hemmink en Pauline Michgelsen.

Lees hieronder over de collectie en de kunstenaars. Op deze pagina leest u over de geschiedenis van CIRC Atelier en op deze pagina over de tentoonstellingen.

Over de kunstenaars

Tussen 1989 en 1999 verbleven in totaal ruim 30 kunstenaars in het gastatelier van CIRC. In ruil voor hun verblijf lieten de kunstenaars een werk voor CIRC Atelier achter, hoewel sommige kunstenaars meer, en andere niets achter lieten. Er werd gewerkt, gepraat, gefeest en er werden tentoonstellingen georganiseerd, zowel in het atelier als daarbuiten.

Sommige werken zijn te koop, of te leen. Als u meer wilt weten, neem dan contact op.

Hieronder leest u de biografieën van onze kunstenaars. Er zullen geleidelijk meer worden toegevoegd.

Timur Novikov – 100 katten en 1 vis, 1988

NB wat de schrijfwijze van de namen betreft:
De namen van de kunstenaars zijn meestal volgens de Nederlandse transcriptie weergegeven, hoewel ik liever de ‘u’ gebruik dan de ‘oe’. Als de kunstenaar zelf een andere transcriptie gebruikt, of een andere schrijfwijze meer voorkomt, hou ik die aan. Volledigheidshalve is de naam ook in het Russisch weergegeven.

Виктория Викторовна Буйвид

Vita Buivid

Vita Boejvid (1962) komt oorspronkelijk uit Dnepropetrovsk, Oekraïne, verhuisde in 1988 naar (toen nog) Leningrad en vervolgens naar Moskou. Ze begon met schilderkunst, maar stapte al gauw over op de fotografie. Inmiddels is ze een beroemd fotografe die verschillende prijzen won en wiens werk in belangrijke musea in Moskou en Petersburg te vinden is. In 2016 verscheen er een kloeke biografie over haar bij RUARTS Foundation for Contemporary Arts.
Buivid was in 1994 onze gast, en liet zich inspireren door het werk van Van Gogh, en dan met name het schilderij met een paar oude, afgetrapte schoenen. Ze liet een serie van zes foto’s achter, simpelweg ‘schoenen’ geti­teld.

Vita Buivid, uit de serie Liefde, 1992

Сергей Евгеньевич Волков

Sergei Volkov

Sergei Volkov (1956) komt uit Kazan, hoofdstad van Tatarstan, waar hij een opleiding tot architect volgde en vervolgens als fotograaf aan de slag ging. Eenmaal in Moskou begon hij te schilde­ren; soms lagen daaraan zijn eigen foto’s ten grond­slag, zoals ook bij de twee ‘iconen’ en het schilderij ‘De donkere laan’, die Volkov in het gastatelier maakte. De ‘Iconen’ zijn destijds verkocht, maar ‘De donkere laan’ (130 x 180 cm, acryl op board) is nog altijd in het bezit van CIRC Atelier.
Volkov nam deel aan de legendarische veiling die Sotheby’s in 1988 in Moskou organiseerde. Een jaar later was hij met enige schilderijen vertegenwoordigd op de expositie ‘Hermitage in Holland’, de eerste tentoonstelling van Russische kunst die Stichting CIRC organiseerde. In 1990 deed hij mee aan de expositie ‘In de USSR en erbuiten’ in het Stedelijk Museum Amsterdam. Zelf was Volkov nog niet in Nederland geweest, tot hij in 1995 naar het gastatelier kwam.

Sergei Volkov, Donkere laan, 1994

Георгий Семёнович Литичевский

Georgi Lititsjevski

Georgi Lititsjevski was een van CIRC’s eerste kunstenaarsvrienden, en dat kwam niet alleen door zijn vrolijke werk, maar ook omdat hij de aardigste Russische kunstenaar van zijn generatie is. Sjtoerman Zjor noemde CIRC hem destijds, en zijn op dun laken geschilderde doeken vulden het kantoor. Ook deed hij mee aan ‘Hermitage in Holland’, de eerste tentoonstelling van Russische kunst die Stichting CIRC in 1988 organiseerde.
Lititsjevski werd in 1958 geboren in het Oekraïense Dnepropetrovsk en verhuisde in 1974 naar Moskou, waar hij geschiedenis studeerde en promoveerde op Plinius de Oudere. Van 1998 tot 2001 woonde hij in Neurenberg, daarna verhuisde hij naar Berlijn, maar hij is nog vaak in Moskou te vinden. Zijn wetenschappelijk werk combineerde Lititsjevski aanvankelijk met schilderen en het maken van stripver­halen, maar al gauw koos hij volledig voor kunst.
In de jaren ’80 werkte hij samen met Georgi Ostretsov (men verwees wel naar het duo als George & George), en vervolgens met Farid Bogdalov onder de naam BOLI. Ook was hij verbonden met kunstenaarsinitiatieven als Detski Sad (gevestigd in een oude kleuterschool), Sad Ermitazja, Foermanny Pereoelok (een door kunstenaars gekraakt huizencomplex) en, toen de kunstenaars hier uit moesten, met Tsjistye proedy, een vergelijkbaar complex.
In 1994 verbleef Lititsjevski in het gastatelier. Het Nederlandse geld trof hem destijds het meest; vandaar die snip. De doeken waren in 1996 te zien op de tentoonstelling Russisch Atelier, en ander werk hing in 1999 op ‘Boeratino of de avonturen van Pinokkio in Rusland’. Lititsjevski is nog altijd uitermate actief en exposeert veelvuldig.

Georgi Lititsjevski, Boeratino en de snip, 1994

Илья Владимирович Китуп

Ilia Kitup

Ilia Kitup werd in 1964 geboren in Vilnius (Litouwen), woonde lange tijd in Moskou en nu al weer jaren in Berlijn. Als beeldend kunstenaar is hij autodidact; hij is afgestudeerd aan de Moskouse Staatsuniver­siteit als linguïst. Kitup maakt muziek, schrijft gedichten, schildert en is uitgever, o.a. van zijn eigen tijdschrift: ‘Kitup’s own propellor’.
Tussen 1991 en 1993 werkte Kitup samen met een tiental andere jonge kunstenaars in een atelier in het hartje van Moskou aan de Trjochproedny straat. Wekelijks organiseerden zij een ‘tentoonstelling aan huis’, soms van eigen werk, vaker om een idee in deze korte expositie van slechts enkele uren uit te dragen en vorm te geven. Die tentoonstellingen waren beroemd in heel Moskou, en daarbuiten.
Kitup verbleef in 1993 in het gastatelier en liet zich inspireren door de kunstenaars van de Stijl, met name door Piet Mondriaan, door hem bij voorkeur Pi-ët genoemd. Hij liet drie eigen Mondriaans achter.

Ilja Kitup, Wow! He’s just… , 1993

Александр Васильевич Сигутин

Aleksandr Sigutin

Sigutin (1959) volgde een kunstopleiding in zijn geboorte­plaats Rostov aan de Don, na aldaar eerst de zeevaartschool doorlopen te hebben. Sinds 1991 woont hij in Moskou.
Net als Ilia Kitup woonde en werkte Sigutin in 1991-1993 in het kunstenaars­pand Trjoc­hproedny, waar hij tevens als curator optrad. Hij maakt zowel figuratief als conceptueel werk, met een zacht-humoristische dubbele bodem. Hij heeft een eigen website onder www.sigutin.ru
Ook voor Sigutin bleek ‘de Stijl’, toen hij in 1994 ateliergast was, de grootse inspiratiebron, en niet de Amsterdamse haven, waar hij ooit als leerling-ma­troos naar had zitten staren zonder zijn schip te mogen verlaten. Sigutin liet een serie van zeven ‘stijl-puz­zels’ achter.

Aleksandr Sigutin, uit de serie Pentamino, 1994